Rýchle uvoľnenie chrbáta.

10.05.2015 19:58

Mnoho z nás si myslí, že za bolesťami chrbáta stoja samotné stavce, alebo medzistavcové platničky. Podľa mňa sú to skôr naše postoje a psychika, ktorá sa v tejto oblasti pomerne živo prejavuje. Ako docieliť zlepšenie mobility chrbáta v krátkom čase?

 

Keď si predstavíme stavce, tak celý chrbát vytvára akúsi oporu a nosník nášho tela. Stavce vytvárajú pevnú oporu stability, zatiaľ čo medzistavcové platničky nachádzajúce sa medzi stavcami zabezpečujú plynulý pohyb chrbtice. Zabraňujú odieraniu stavcov a tak sa môžeme hýbať do rôznych smerov bez toho, aby sme pociťovali bolesť. Toto platí v zdravom prípade, teda ak všetko funguje tak ako je.

 

No ako si pomôcť keď nás chrbát bolí a cítime ho ťažký- akoby nám tam niekto sedel?

chrbát

 

Uvediem príklad.

 

Istý čas prežívate psychicky ťažšie obdobie. Stresy, nervozita. K tomu nestíhate dostatočne piť a hýbete sa iba v práci. Nemáte žiadny účelový pohyb ako napríklad cvičenie, pilates, joga, plávanie, beh a podobne. Čo sa deje v našom chrbáte? Ku každému stavcu vedú svalové úpony a nervy. Tieto úpony sa pôsobením stresu a nedostatočného obsahu vody zmrštia. Stanú sa pevnejšími a už nie tak pružnými. Ak sa napríklad pohneme s chrbátom vpravo do strany, úpon ktorý je vľavo je viac naťahovaný. A pretože nie je tak pružný ako má byť, vytvára sa tu tlak. Pociťujeme to zvyčajne ako pichanie, bolesť, alebo mravenčenie v chrbáte. Tým je však vytváraný tlak i na stavec, ktorý je týmto úponom akoby pridržiavaný a nemôže sa tak dostatočne hýbať ako iné stavce. Tu sa nejedná o to, že by sa stavec prestal hýbať úplne. No všetko sa deje postupne.

 

Aj my, ak máme hnev, stres, čo urobíme? Stiahneme sa a skrčíme. Je to obranná reakcia tela, ktoré očakáva úder, útok zvonka. Tým, že sa človek nehýbe, alebo nedostatočne ohýba chrbát všetkými smermi- dochádza k stagnácii a letargii svalových úponov priliehajúcich k stavcom. Zatvrdnú, sú malátne a každý pohyb spôsobuje bolesť.

 

Je to ako s maslom. Ak si ho chcete natrieť na chleba hneď po vyňatí z chladničky, bude sa Vám natierať ťažko, pretože je stuhnuté. Ak ho necháte viac roztopiť, natierate ho oveľa lepšie. Teda ak je niečo stuhnuté, nemôžeme očakávať, že bude plniť funkciu, ktorú má plniť. Ak si chrbát cvičením preteplíte, uvoľníte, budete sa hýbať prirodzenejšie a Váš rozsah pohybu sa značne zväčší.

 

Ako situácia pokračuje, vplyvom stresu, hnevu a podobných emócií sa svalový úpon ešte viac stiahne. V konečnom štádiu sa stane, že časť chrbáta je už tak zatvrdnutá, že stavce sa už nedokážu udržiavať vo svojej polohe a stuhnuté úpony ich jednoducho povytiahnu, pootočia zo svojej polohy do strany. Hovoríme tomu „vyskočený stavec“, aj keď stavec nemôže byť vyskočený.

 

Ako na prevenciu?

chrbát

 

Viem, že nie každý môže cvičiť jogu, behať, plávať a chodiť každý týždeň na masáže. Preto Vám ponúkam maximálne jednoduchý a stručný návod ako si aspoň minimálne zlepšiť funkčnosť chrbáta a zbaviť sa istých obmedzení a bolestí. Tento návod je naozaj iba minimálna pomoc a nenahrádza dostatočný pohyb, ktorý chrbtica tak veľmi pravidelne potrebuje. Tiež nenahrádza rôzne cvičebné metódy.

 

Uvoľnenie chrbáta.

 

Postavte sa trochu rozkročmo a ruky zdvihnite nahor, nad hlavu. Hlavu vytočte tiež nahor a pozerajte sa na končeky prstov na rukách. Cez nos sa nadýchnite a pomaly s výdychom sa predkláňajte. Pomaly s výdychom. Vydychujte ústami. Choďte tak dole ako môžete. Ruky Vám smerujú k zemi. Ak prídete do bodu, že už nemôžete nižšie, zastavte sa, no zostaňte v tejto polohe. Trošku sa opäť nosom nadýchnite a výdychom cez ústa sa posuňte ešte o pár centimetrov nižšie. Výdych Vám pomôže uvoľňovať chrbát a klesnete ešte nižšie.

 

Potom pomaly môžete chrbát vyrovnávať. S nádychom sa zdvíhajte, ruky Vám smerujú znova nahor nad hlavu a keď prídete do rovnej polohy, ešte sa zakloňte. V záklone a so zdvihnutými rukami chvíľu zostaňte a potom prejdite do normálnej vystretej polohy chrbáta z ktorej ste cvičenie začali.

 

Pár posledných rád...

  • Cvičenie opakujte na začiatok osem krát. Ráno a večer, alebo vždy, keď cítite tuhosť v chrbáte.
  • Týmto spôsobom si uvoľníte chrbát, svalové úpony, nervové zakončenia a zlepšíte pružnosť chrbáta. Ak máte bolesti, skúste cvičiť, ale len ako sa Vám dá. Nepredvádzajte sa, nepreceňujte.
  • Určite už pri piatom opakovaní sa predkloníte ešte nižšie a nakoniec sa môžete dotknúť zeme špičkami prstov / toto je veľmi individuálne a záleží  v akom stave je človek, ako sa sebe venuje a aký dlhý čas cvičí/- alebo rovno celými dlaňami.
  • Cvičenie Vám zaberie 5.minút denne. Je to naozaj výborný spôsob, ktorý môžete cvičiť aj v práci, či len tak v kuchyni, pokiaľ varíte čaj.

 

KAM ĎALEJ? - PREČÍTAJTE SI AJ...

 

Kontakt

Peter Gašparík 0944 550 766 petergaspo@gmail.com