Chrbát a My.

26.10.2013 18:35

Chrbtica. Drží nás. Spája. Poskytuje nám to, čo hľadáme. Stabilitu. Odráža naše vnútorné bohatstvo vo vedomí súdržnosti. Je naším zrkadlom.

 

Krok za krokom.

Drvivá väčšina cvikov v joge je zameraná buď priamo, či nevedome na chrbticu. Masírovaním dlane, chodidla, alebo akéhokoľvek miesta na tvári, ovplyvňujete chrbticu. Z miechy, ktorá je uložená v stavcoch vybiehajú nervové zhluky vlákien, sú tam centrá nervov,  ktoré priamo ovládajú vegetatívny nervový systém. Ten je zodpovedný za reflexné udržanie činnosti vnútorných orgánov. Napríklad pri chôdzi by ste mohli premýšľať ako urobíte jeden krok a potom druhý. Vedome. Lenže to by Vás vysililo. Nikomu by sa nechcelo počítať kroky po chodníku. Preto každý náš úder srdca, stiahnutie žalúdka, činnosť čriev a každý náš krok ovláda náš centrálny nervový systém. Má dve centrá. Mozog a chrbticu. Ovláda všetky dôležité funkcie bez nášho vedomia. O tom ako sa o chrbticu starať bolo a  je napísaných už veľa strán a kníh.

 

Chrbát a my.

Ak si situáciu premietneme do duchovného hľadiska, zistíme čosi viac.  Čo je úlohou chrbtice, je úlohou nás samých v praktickom živote. Teda na príklade. Chrbtica je pohyblivosť, stabilita, pružnosť. To je jej úloha. Spája. Ak takéto vlastnosti v praxi nemáte, teda málo sa hýbete, ste neprispôsobiví, leniví, nepružní, máte bolesti stavcov. Sekne Vás v krížoch, či ste malátni. Teda vlastnosti, ktoré má chrbtica /ale platí to o každom vnútornom orgáne/ treba previesť do praxe. Živnou pôdou je tu pohyb. Nie jednostranný, ale taktický, premyslený a pružný. Čo je pružný pohyb? Joga. Tá je podľa mňa najlepší liek na chrbát. V joge sú také cviky /luk, kobra, králik, sviečka/, ktoré priamo napravia stavce a posunú ich do správnej polohy. Takže dobrý a premyslený pohyb je zásadou k dobre fungujúcej, pružnej chrbtici. Zdravé stavce a medzistavcové platničky potrebujú mazivo. Pri jeho nedostatku  každý pohyb bolí. Tu zohrá úlohu dobrá výživa. Tuky. Nenasýtené mastné kyseliny. Vybrať si vhodné zdroje ako panenský za studena lisovaný olivový, tekvicový, sezamový olej. Ďalej potraviny a semená s tukovým obsahom. Vynikajúce sú mleté ľanové a sezamové semená. Je potreba, aby boli mleté. Pomeliete ich na mlynčeku. Obsah správnych tukov je v nich väčší ako v morských rybách. Pamätáte si naše staré mamy, ktoré nám nútili jesť rybí tuk? Prečo? Pretože je zdravý. Ale semiačka sú chutnejšie, majú všade dobré uplatnenie. Sú výživné, cenovo prístupné. Tak zabezpečíte telu dostatok správnych tukov. Organizmus v plnej miere dá prednosť tukom rastlinným pred živočíšnymi, ktoré spôsobujú upchanie ciev.

 

Prejavy a príčiny.

Ďalším bodom k udržaniu správnej funkcie chrbtice je prevencia. Ako chodíte? Aký máte postoj k veciam? Ste zhrbení? Predklonení? Ustupujete v konaní, živote? Všetky takéto aspekty hovoria aj o zdraví chrbta. Ak ste tvrdí, neústupčiví, chrbtica Vám tiež tvrdne a má tendenciu sa poškodiť. Ak ste naopak príliš aktívni, pružní, zase Vám môže chýbať stabilita. Je dobré hýbať sa v istých hraniciach a nič neprekračovať. Ak Vás bolí chrbát, pomasírujte si plecia. Tam sa kumuluje veľa napätia. Energia je blokovaná, a nemôže prechádzať z krku do mozgu. Zostáva v ramenách a pleciach. Človek je podráždený a náladový. Takmer každému z nás robí dobre masáž  pliec. Energia by mala prúdiť. To je jej poslanie. Vy jej to umožníte odstránením blokád. Aj vedome, či nevedome. Zadajte si len také úlohy, ktoré sa Vám zdajú splniteľné. Nestavajte si vzdušné zámky. Snívajte reálne. Začnite si jednu vec, tú dokončite a až potom choďte na druhú. Ak dáte na seba väčšiu záťaž, / či fyzickú aj psychickú /, tá sa nakopí ako nahromadená energia v pleciach. Bolesť sa dostaví čoskoro. Všetko s mierou.

 

Nájdenie opory.

Chrbtica je jeden z najdôležitejších bodov Vášho zdravia, tak jej denne venujte aspoň pár minút. Snažte sa byť pružní a prispôsobiví každej situácii a myšlienkam. Chôdzu majte vzpriamenú a rozhodnú. Buďte oporou Vašej chrbtici a naopak,  ona bude oporou Vám. Všetko je celostné. Nech Vás prestane zaujímať, že väčšina ľudí má problémy s chrbátom. Na túto vetu som povedal len toto- Áno má, ale to neznamená, že tie problémy musíte mať aj Vy... To sú oni, ale Vy ste Vy. Máme zodpovednosť aj za svoje zdravie a budeme zdraví len vtedy ak pristúpime k sebe, teda telu, mysli, srdcu a myšlienkam zodpovedne a prevezieme všetko do vlastných rúk. S dôverou svoje srdce nasmerujeme a otvoríme božskej sile. Ľudia si zvyknú ospravedlniť, alebo odobriť svoj zdravotný stav tým, že povedia, že už sú starí a na staré kolená a čo my už po päťdesiatke, my už len do hrobu a my sa už nezmeníme a podobne. Vtedy sa ich môžete spýtať aké majú ciele, čo ich motivuje, ako si vážia samých seba... Každý máme na výber. Orientujte sa na seba a pomáhajte druhým Vašim vlastným príkladom. Každý máme rozdielny čas zretia, podobne ako stromy v lese. Jeden má listy, no ten druhý len puky. Nesúdime žiaden strom, že ten má len puky a tamten listy. Tak to nerobme ani ľudom.

 

Ako masér vidím veľa pokrivených, ubolených, zablokovaných chrbátov. Uvedomme si, že nik nás nemôže „opraviť“, napraviť, či čokoľvek iné. Je to len v nás, to my sa rozhodujeme ako budeme chodiť, žiť, myslieť. Raz som jedného pána masíroval a aj keď som slabo zatlačil pri jeho stavcoch, uhýbal a cítil bolesť. Urobil som jemnú masáž, vynechal hlbšie hmaty a povedal mu, že to s jeho chrbticou vyzerá biedne. Mal by robiť nejaké cvičenia. Nepovedal som mu nič viac. Len toto. Na druhý deň ma stretol a povedal, že by chcel vedieť aké cviky by mal robiť. Dobre, povedal som mu- stretneme sa o pol siedmej tam a tam, ukážem Vám. Dobre? Dobre. Prídem- povedal... Ja som tam bol už skôr, aby som sa pripravil, no ten pán neprišiel. Miesto toho išiel hrať s druhými kolky. Tak som si povedal, fajn, je to na ňom, on má zodpovednosť za seba. Vyberáme si. Takýto človek nie je pripravený niečo meniť, nie je zrelý na zmenu, no je to strom, ktorý raz rozvinie svoje puky a bude mať aj úrodu. Len si bude musieť na ňu počkať. Preto prijmime každého taký aký je, pokiaľ je slušný a správa sa v rámci normy.

 

Pozrite si aj:

 

Kontakt

Peter Gašparík 0944 550 766 petergaspo@gmail.com